maandag 17 maart 2014

Wat is Postcrossing?

Hallo!

Mijn moeder vraagt wel eens: ''goh hoe kom je nou steeds aan kaartjes uit allemaal landen?'' Ja mam, via Postcrossing! Maar wat is Postcrossing nou precies?

Het doel van postcrossing is het ontvangen van kaarten van mensen die overal over de wereld wonen, en ook het sturen van kaarten. Je stuurt een kaart naar een gebruiker, een adres kan je aanvragen op de website van postcrossing. Komt jouw kaartje aan, ontvang je er een terug van iemand anders waar ook ter wereld! Dus het is elke dag de vraag als de postbode is geweest: Is er een kaartje voor mij? Waar komt hij vandaan? Hoe lang was hij onderweg? Op deze manier krijg je allerlei kaarten met verhalen erop geschreven van mensen die over de hele wereld verspreid wonen! Zo krijg je eindelijk weer leuke post! Vind ik tenminste :)

Maar, hoe werkt het verder dan? Eigenlijk simpel. Je maakt een account aan op de website. (www.postcrossing.com) Op de website kan je een adres aanvragen. Je krijgt een adres toegewezen waarnaar je je eerste kaart stuurt, en ook een postcard-ID nummer wat je op de kaart moet schrijven. Het ID nummer is erg belangrijk, zet hem op een duidelijke plek, bijvoorbeeld bovenaan de kaart. Stuur de kaart en wanneer hij of zij jouw kaart ontvangt, kan hij/zij hem registreren door het Postcard-ID in te vullen op de website bij 'Register a postcard'. Dan krijg jij een postcard terug van een andere gebruiker! Deze registreer je precies op dezelfde manier, met het postcard ID dat zij erop hebben geschreven. Het is gebruikelijk om ansichtkaarten te versturen, dus geen dubbele kaart met een enveloppe. Bij de Primera of Hema heb je bijvoorbeeld leuke kaarten! Ikzelf zou het alleen in een enveloppe versturen als diegene dat zelf wilt.


Wat kost het verder? Het aanmelden voor Postcrossing is helemaal gratis, het enige dat geld kost is het gebruik van postzegels en de kaarten die je koopt om te sturen. Maar, die krijg je zelf natuurlijk ook weer terug in de brievenbus! Tegenwoordig hebben we in Nederland internationale postzegels. Deze zijn voor de hele wereld. Dus geen verwarring met Europese en wereld postzegels. Op dit moment kost een internationale postzegel €1.05 en die kan je gewoon kopen bij het postkantoor per stuk of een velletje van 5 stuks of 50 stuks. Je kan er ook voor kiezen om ook kaarten binnen je eigen land te versturen. Die kost op dit moment €0.64.

Hoeveel kaarten kan ik sturen? In het begin is het mogelijk om 5 kaarten tegelijkertijd 'onderweg' te hebben. Dit aantal wordt steeds hoger, naarmate je meer kaarten verstuurd hebt en mensen jouw kaarten ontvangen hebben.

Hoe weet ik wat voor kaart ik moet sturen? Wanneer je een adres toegewezen krijgt, kan je op het profiel kijken van die gebruiker. Hierop staat (vaak) geschreven wat voor kaarten ze leuk vinden om te ontvangen of wat voor verhalen ze graag willen lezen. Dit kan je natuurlijk ook op je eigen profiel zetten! Zodat jij kaarten krijgt wat jij het leukste vind. Bijvoorbeeld cultuur kaarten, bloemen, je lievelingsdier, steden, bergen, enz. Als een persoon ''no add cards op zijn/haar profiel heeft staan, betekend het dat diegene geen reclame kaarten wilt ontvangen. Maar het is ook een tip om het zelf ook op je profiel te zetten.

Waar koop ik leuke kaarten? Goeie vraag! Zoals ik al zei: Primera en Hema hebben leuke kaarten! En de Primera heeft ook vaak kaarten van jouw stad of dorp. Veel members vinden het leuk om zulke kaartjes te krijgen. Ook zijn er diverse websites met leuke kaarten. Zelf heb ik goeie ervaring met deze sites:


http://www.goedkope-briefkaarten.nl/
http://happy-postcrossing.nl/nl/

Maar kijk gewoon eens bij winkels die een postnl service point hebben, die hebben vaak ook postkaarten.
Ikzelf heb zelfs leuke kaarten bij de Blokker gekocht, had ik zelf niet zo snel gedacht. Maar kijk maar eens rond, altijd leuk!

Tot zover een stukje informatie over Postcrossing.

Happy Postcrossing!

2 opmerkingen:

  1. O wat is dit tof! Ik ga me aanmelden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt leuk :) alleen de kosten houden me een beetje tegen, het is toch snel 1,50 per kaart, door kaart kosten en postzegels. Nu is het niet heel veel, maar mij kennende wordt dit een soort verslaving ofzo :') Misschien over een tijdje

    BeantwoordenVerwijderen