dinsdag 18 maart 2014

Postcrossing kaarten bewaren DIY

Hallo!


Lang heb ik mij afgevraagd hoe ik mijn Postcossing kaarten leuk kan bewaren. Eerst had ik ze in een klein doosje, maar het werden toch steeds meer kaarten wat ik ontving. Dus heb ik ze opgehangen aan een magneet bord, maar dat werd op gegeven moment ook vol. En toen tipte Laura mij op een leuk idee om je kaarten te bewaren! Je maakt gewoon zelf een leuk mapje! Zo gezegd, zo gedaan! Maar hoe maak je nou een leuk mapje dat je de voorkant én achterkant van de kaartjes kan zien? Die methode zou ik gaan uitleggen, aangezien meerdere in dit idee geïnteresseerd waren! :)

Stap 1: Wat heb je nodig. Stevig papier, maar geen karton. Zo heb ik bij de Hema een pak cardboard papier gekocht. Dat kostte geloof ik €2,50. Verder heb je een potlood, liniaal, eventueel een gum, snijmesje, insteekhoesjes, een snelhechter (vergeten op de foto te zetten), en sowieso een ondergrond om op te snijden! Ik gebruik de kartonnen achterkant van een tekenblok, maar een ander stuk karton of een snijmatje is ook prima. Zolang je er maar iets diks onder heb liggen voordat je in de tafel snijd! En natuurlijk je ontvangen Postcrossing kaartjes.


Stap 2. Leg 1 of 2 kaartjes (hoe je het zelf wilt) op het papier en trek deze over.

 

Stap 3. Zet bij alle hoekjes bij 2, 3 en 4cm stipjes zoals op de foto's.






Stap 4. Verbind de stippen met elkaar zodat je hoekjes krijgt.




Stap 5. Het is tijd om te gaan snijden. Vergeet niet een ondergrond onder het papier te leggen voordat je gaat snijden ;) Ik heb de lijnen dikker getekend die je moet uitsnijden. Het uitsnijden gaat netter en beter als je de liniaal op de lijn legt en dan gaat snijden. Wel voorzichtig snijden voordat je uit schiet. Je kan dat fixen met een plakbandje als het niet te erg doorgesneden is. 




Stap 6. Haal het uitgesneden figuur uit het papier. De streepjes die van de ene cm naar de andere gaan moeten dus niet uitgesneden worden! Daar schuif je straks het kaartje in.




Stap 7. Nu kan je het hele kaartje erin schuiven en zie je op deze manier de voor én achterkant! Net zoals op de foto. Het is een beetje lastig het kaartje ertussen krijgen, maar probeer het papier en kaartje een beetje te buigen, scheurt hij door, kan je altijd nog een plakbandje gebruiken voor het herstel! Daarom is het verder wel belangrijk om wat steviger papier te gebruiken.



Stap 8. Zoals op de foto's hieronder zie je dat ik de kaartjes in het papier heb geschoven en ik doe er een insteekhoesje omheen. Daarna doe ikzelf het in een snelhechter. In totaal heb ik in een half jaar tijd precies 50 kaarten ontvangen. Ik heb nu een mapje gemaakt voor het eerste half jaar. En zoals je op de foto ziet, is het een aardig dik mapje geworden :) Waar ik persoonlijk voor heb gekozen, is de informatie achterop zetten: Wanneer hij aan kwam, hoe lang hij erover deed en hoeveel kilometer het kaartje heeft afgelegd. Maar voel je vrij om op te schijven wat je wil of juist niks :) Het is een idee.





Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben! Questions? Just ask :)

Happy Postcrossing!

1 opmerking:

  1. Leuke tip met dat karton. Ik heb mijn kaarten gewoon in showtassen zitten en dat is toch wel een beetje kaal moet ik zeggen.
    Leuk en best makkelijk denk ik.
    Bedankt voor de tip. Ik heb geen aparte blog voor mijn kaarten. Ik maak er gewoon melding van op mijn eigen "multifunctionele" blog.

    BeantwoordenVerwijderen